torsdag 19 februari 2009

I STILLA MAK MOT LOS ANGELES. (SABENA)

LUNCH PÅ WHALE WHATCHER INN.
PÅ VÄG UTMED KUSTEN AV CALIFORNIAN ONE SOUTH.

PÅ VÄG UTMED KUSTEN PÅ CALIFORNIAN ONE SOUTH.


Nej, men det är ju vackert väder, - igen!
Vi checkar ut efter frukost och beger oss iväg till Californian One (1.) South som blir en fantastisk upplevelse (igen!). Inga fotografier gör den sin rättvisa. Endast min hjärna kan återge det jag ser, återspeglat i mitt eget "minneskort"...
Utmed vägen, på jakt efter bensin,
hittar vi det mysiga, Whale Whatcher Inn, ett enkelt men trevligt ställe för boende, när man är på väg, när man blivit sen eller trött och behöver återhämtning. Solen skiner och vi har hela havet i vårt blickfång. Så vi slår oss ner utomhus och beställer varsin kalkon-sandwich. Den smakar utomordentligt gott! Värden för stället bekräftar att stället gör skäl för sitt namn. Här kan man verkligen skåda valar, valhonor med sina kids ,är inte en ovanlig syn!

Vi passerar efter ett antal mil staden Santa Cruz
för att så småningom komma till Monterey som får bli slutmålet för dagens bilresa. Vi tar in på ett Embassy Suites Hotel, med rum på 12:e våningen med en härlig utsikt mot havet.


Middag på restaurang Fishhousets ,
efter rekommendation från hotellets personal. Hotellets direktör bjuder oss på biltransport till krogen . Middagen - blir till en smärre katastrof! Helt beroende på missförstånd utlöst av språförbistringar. Vi avser att dela på en förrätt bestående av en räkcocktail. Till varmrätt väljer vi, var och en samma fiskrätt. W får det han beställer.
Min varmrätt blir en sensation!
På en större avlång tallrik tronar ett antal stora, vackra räkor??? Vilket jag inte förstår att jag beställt. Kyparens inledande diskussion om räkor... tror jag härrör sig till vår beställda förrätt, räkcocktailen!. Då jag får uppfattningen att olika modeller för anrättningen diskuteras. I själva verket gäller diskussion min ... varmrätt? Denna anrättning har det facila priset, - 30 dollar!
En bismak inställer sig sålunda till denna måltid.
Efter middagen hämtar hotellbilen oss hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar