lördag 21 februari 2009

HÄR HJÄLPER VARKEN GUD ELLER FADER VÅR ...(SABENA)


Bella Mggiore Inn.

Kockarna jobbar på den italienska krogen Café Fiore.


Ristorante Café Fiore, Ventura.


Nix! Även denna bistra kvinna i receptionen,
denna lördag morgon på Harbour View Inn, tar på sig samma stränga min och vill inte delta i någon förhandling om priset för kommande lördag natt. Sviten blir då 250 dollar dyrare. Basta!
Nej, vi avvisar och åker vidare.


Vi har svårt att bestämma
om vi idag skall åka raka vägen till Los Angeles, då det inte är så många mil att avverka. Vi bestämmer oss för att fatta beslut under resans gång mot Los Angeles.


Bella Maggiore Inn,
Ja, det är ett enkelt hotell, på Californian Street, mitt inne i den lilla staden Ventura. Det blir platsen för vårt natthärbärge. En sån kontrast mot gårdagen! Det här hotellet är litet, med endast 24 rum. Lite gammaldags, med "öppen spis" som brinner fint i entrén. Gammeldags tavlor och möbler, hållna i en ljus stil. Någon hiss finns inte så vi fär kånka upp med "nödvändigt" bagage, dvs Beautyboxen som innehåller nattkläder, tandboste och en del attrialjer att göra sig vacker med. Men det blir OK, för en gång skull, - och det blir billigt!

Vi undersöker staden promenerandes och och vi hittar ett Steak-House som är kännt för sina blodiga biffar och Baby-Ribbs. För första gången på denna USA-resa äter vi Baby-Ribbs. En delad portion räcker! Mätta och belåtna fortsätter vi promenaden ut till piren, med alla sina vanligen förekommande restauranger.
Mitt emot vårt hotell ligger, en liten italiensk krog,
Ristorante Café Fiore. Den ser mycket anspråkslös ut från utsidan, men som vi senare skall förstå vara fel. Innemiljön visar sig vara omfattande och det är högt i tak. Lokalen är skönt ombonad, en riktigt härlig, lyxig partymiljö. Här är ett enormt högt tryck med massor av besökare, mest yngre publik.

Vi har bokat bord,
men måste trots det först slå oss ner i baren en halvtimme. Vi får ett verkligt bra bord med skönt läge i lokalen. Krogen hade gott om personal, så det blir inga longörer och det ges bra service. Trots det hårda trycket.

Till förrätt väljer vi en Carpaccio
och till varmrätt önskar sig W en Pasta Carbonara. Trots att den inte ingår i menyn, fixas den pronto. Jag valde en Bruscetta med tomat, där de tre bröden är förvandlade till skorpor och var ogenomträngliga för mina bestick. Jag erbjuds något annat, men avstår då jag ändå känner mig nöjd. Vi tycker båda att kvällen blir överraskande lyckad. Och det blir lätt att gå tvärs över gatan till våra sängar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar